Sociolekt

Sociolekt beskriver hur svenskan vi talar ändras i olika grupper beroende på var vi är och vem vi talar med. Exempelvis så är det skillnad på när jag talar med mina vänner och när jag talar med mina far- och morföräldrar. När jag talar med mina vänner är jag avslappnad och jag tänker inte på hur jag talar till skillnad från när jag talar med mina far- och morföräldrar då jag hela tiden är medveten om mitt språk, tonfall och sättet jag uttrycker mig på. Jag anpassar mitt språk av respekt eftersom jag vet att det betyder mycket för den äldre generationen och på så sätt skapar jag en samhörighet med dem.

 

Sociolekt är även när folk ändrar sättet de talar i exempelvis argumentationer för att skapa avstånd och för att den andra personen inte ska förstå allt som sägs. Det kan vara en ungdom som bråkar med sina föräldrar och då medvetet går över till att tala exempelvis slangord så att föräldrarna inte ska förstå. Det kan även vara två vuxna där den ena tar till ett mer utvecklat språk så att den andra inte förstår och kan hänga med i eller “vinna” argumentationen.

 

I artikeln sociolekt skriver Isabelle Andersson ” Att ha egna ord inom en grupp som endast de inkluderade i gruppen förstår, kan stärka en grupps sammanhållning enormt och det gäller alla typer av gruppspråk.” (spr-variationer.Wikispaces 2012?)

 

Exempelvis kan ett arbetsteam skapa slangord och kortkommandon vilket underlättar när de talar med varandra men gör även så att andra människor inte förstår vad de säger. På så sätt skapas en annan sorts gruppsammanhållning på den arbetsplatsen där de har något gemensamt.

 

Leave a comment