Dialekter

Med dialekter så beskriver man olika sätt hur man pratar. Alla människor i hela Sverige har inte samma dialekt utan vi har olika dialekter, eftersom vi kommer ifrån olika ställen. Är man född på ett visst ställe och har bott där ända sen man föddes så är det rätt så stor chans att man pratar just om den språkvarieteten som talas där man är ifrån. Men samtidigt kan ju språket också ändras om man kanske flyttar ifrån det stället man bott på innan och flyttar till ett annat ställe där de pratar en helt annan dialekt, då kan språket ändras väldigt mycket.

 

Min egen reflektion inom dialekter är att jag verkligen älskar alla möjliga dialekter som finns, men skånska är en dialekt som jag tycker om mest. Visst kan det vara lite svårt att förstå skånska ibland för att en del av de människor som pratar skånska pratar ganska snabbt, och då blir det kanske lite svårare att hänga med vad de säger. Så vissa av de människor som pratar skånska pratar väldigt tydligt så att man förstår som och andra inte, alla folk har ju olika hur snabbt eller tydligt de pratar. Jag upplever att Skånska låter lugnt och gammeldags. Jag tycker att det är en härlig dialekt att höra.

 

Jag själv kommer ifrån Gotland och man hör kanske det på mig att jag är därifrån, men jag får också höra av många människor att de inte tror att jag är därifrån för att jag inte pratar så mycket gotländska. Det håller jag på sätt och vis med om, för att det är vissa ord jag bara säger på gotländska och andra inte. Jag tycker själv att jag inte pratar så jättemycket gotländska så jag förstår folk som inte tror att jag är från Gotland. Varje gång vi åker till Småland på sommaren så händer det oftast att min dialekt ändras bara för att man är där och släkten vi har där pratar ju Småländska.

 

I artikeln “ Dialekterna tappar mark “ (www.dn.se 2009-02-21) av Thomas Eriksson så berättar han om att hur man talar är en del av identiteten. När jag talar Gotländska eller Småländska så blir det ju en del av min personliga identitet. Det händer också att man ska kommunicera sitt kroppsspråk och visa att man är villig till att vilja tala med personen eller inte.

 

Sammanfattningsvis om dialekt så handlar det om att alla vi människor i Sverige talar på olika sätt, eftersom vi kommer från olika ställen. Det handlar också om en del av identiteten, att vi visar tillhörighet och avstånd till människor när vi pratar.

 

Av: Ida Johansson HT16

 

 

Leave a comment