En klassblogg av HT-16

När eleverna i HT-16 vid Wisbygymnasiet läste kursen Svenska 1 under läsåret 16/17, fick de i uppgift att gemensamt skapa en blogg om språksociologi, uppgiften visas i sin helhet här nedan.

Blogguppgift; Språksociologi

Nu när vi arbetar med språksociologi har ni två olika uppgifter kopplade till den blogg ni gemensamt skapar om språksociologi. Den första uppgiften är en gruppuppgift och den andra är en individuell uppgift.

Ni ska gemensamt i er grupp undersöka ett fält (eller flera) inom ämnet språksociologi och skapa minst ett blogginlägg gemensamt. Ni kan dock välja att skapa flera olika blogginlägg och med flera olika media (ljudklipp, videoklipp, bilder och skriftlig information). Alla i gruppen ska delta i arbetet och ni ska gemensamt komma fram till ett lämpligt sätt att skapa ett intresseväckande blogginlägg om språksociologi.

  1. Individuell uppgift.

Ni ska skriva ett individuellt blogginlägg där ni reflekterar kring egna erfarenheter och tankar kring språksociologi. Ni ska presentera ett exempel från en lämplig artikel som handlar om språksociologi och som knyter an till det ni själva berättat om. Kom ihåg att alltid ge fullständiga källhänvisningar då ni använder er av externa källor. (300-700 ord)

Att tänka på vid båda uppgifterna 

  • Mottagaranpassning
  • Källkritik och källhantering
  • Rubriksättning, styckeindelning och språkbruk.
  • Helhetsintryck

(Obs! Titta gärna i betygsmatrisen för att se vilka kriterier som finns för de olika betygsnivåerna då det gäller att redovisa sina kunskaper vid källhantering, källkritik, språkbruk och språksociologi)