Språksociologi;ideolekt

Hej, idag ska jag skriva om språkvarianten idiolekt. Varför jag valde just idiolekt är för att jag tyckte det lät intressant och ville fördjupa mig i ämnet. Jag har valt att använda mig utav två olika texter. En artikel och en skoluppgift.

En idiolekt kan ses som resultatet av en persons identitet och anpassning den gör till världen runt omkring.

Idiolekt kommer ursprungligen ifrån det grekiska ordet “idios” som betyder “egen”.

Våra idiolekter påverkas bl.a utav den eller de dialekterna man omgetts av under uppväxten eller senare i livet. Vilket kön man har och vilken ålder man är i spelar också roll. Alla människor uttrycker sig unikt genom både skrift, tal och kroppsspråk.

En idiolekt skapas alltså utifrån de sociala sammanhang och grupperingar man varit med om i livet och även erfarenheter och de intryck man får utifrån vad man läser, hör och ser.

Ens idiolekt formas alltså utan att man själv är medveten om det, men man kan själv välja att ta avstånd från olika dialekter eller välja att ansluta sig till dem.

Ida W.

 

  1. Annie Båtman skoluppgift. Hösttermin 2013. Uppgiften hittar du HÄR
  2. Jan Einarsson, 2009. Språksociologi, litteraturstudent. Artikeln hittar du HÄR

 

Leave a comment